Istoria dogmei I
Istoria dogmei („Dogmengeschichte”) este o disciplină aflată între disciplinele sistematice şi istorice, care se ocupă de analiza dezvoltării gândirii teologice de-a lungul secolelor. Caracterul istoric îi este conferit de analiza cronologică a evoluţiei teologice, iar caracterul sistematic este garantat de către temele abordate. Materia de bază în semestrul I o constituie prezentarea disputelor teologice împrejurul primelor 2 consilii ecumenice. Prin această metodă studentul nu se familiarizează cu aceste noţiuni doctrinale în mod izolat, ci se întâlneşte cu ele în mediul lor de evoluţie istorică, ceea ce face posibilă însuşirea mult mai profundă a temelor discutate.
Competențe
Competențe specifice
Candidatul se familiarizează cu procesul formării dogmelor, şi prin intermediul aceseia va fi capabil să interprete şi să evalueze dogmele bisericeşti în contextul lor istoric.Competențe generale
Prin viziunea istorică dobândită la cursuri, candidatul va fi capabil să-şi exprime în mod relevant esenţa mesajului Sfintei Scripturi.Structura cursului
-
Primele dispute teologice în Biserica antică: acuzaţiile evreieşti şi păgâne împotriva creştinilor; hirstologia părinţilor apostolici.
-
Curente adopţioniste şi dochetiste în Biserica antică
-
Învăţătura trinitară până la Origen
-
Viaţa şi opera lui Origen
-
Calificarea unor expresii importante privind învăţătura trinitară şi hristologia
-
Primul conflict doctrinar ecumenic; primul sinod ecumenic de la Niceea şi Crezul acestuia
-
Dispute teologice după Niceea
-
Viaţa şi opera lui Atanasie
-
Erori hristologice şi pneumatologice: Apolinarie, Macedonie, şi pneumatomahii
-
Teologia părinilor capadocieni I: Vasile cel Mare şi Grigore din Nazianz
-
Teologia părinilor capadocieni II: Grigore din Nissa
-
Teologia părinilor capadocieni III: Amfilohie din Iconium
-
Al doilea sinod ecumenic din Constantinopol: preludiul, convocarea şi desfăţurarea sinodului; epistola care conţine învăţătura teologică a sinodului; Crezul Niceano-Constantinopolitan
-
Al doilea sinod ecumenic din Constantinopol: canoanele şi urmările sinodului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână
- 2 ore/săptămână (Curs: 1 | Seminar: 1 | Practică: 0)
- 28 ore/semestru (Curs: 14 | Seminar: 14 | Practică: 0)
Studiu individual
- Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 56 ore/semestru.
- Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 29 ore/semestru.
- Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 12 ore/semestru.
- Tutoriat: 3 ore/semestru.
- Total ore de studiu individual: 100 ore/semestru.
- Timpul total estimat: 128 ore/semestru.
Examinare
Examen oral pe baza celor cuprinse în bibliografia obligatorie şi cea recomandată.