Prelegerea tratează concepția sistemică și noțiunile caracteristice ale acestei concepții (homeostaza, autopoieza).
Pastorația cuplurilor și familiilor
Cursul are ca scop introducerea studenților în gândirea și teoria sistemică cât și în ceea contextuală. Ei își însușesc principiile de bază și limbajul acestor teorii precum și traducerea și transferarea lor într-o teorie a poimenicii. Prin aproprierea acestor cunoștințe vor fi capabili să aplice aceste teorii în situații relaționale dificile și să reflecte asupra ajutorării pastorale acordată familiilor și membrilor de familie.
Competențe
Competențe specifice
Studentul își însușește cunoștințele de bază necesare pastorației și consilierii eficiente a familiilor.Competențe generale
Studentul recunoaște legitățile care influențează viața familială precum și motivele și motivațiile fundamentale, care determină faptele individuale și relaționale ale omului; recunoaște și înțelege complicațiile relaționale, familiale.Structura cursului
-
Introducere în gândirea sistemică
-
Familia din perspectiva sistemică
Noțiuni de bază legate de ideea de familie și de procesele familiale, precum și însemnătatea lor în pastorație:
- pacientul identificat
- grade de diferențiere emoțională
- triunghiul emoțional
- distanța emoțională
- pierderea și înlocuirea pierderii
- durere și responsabilitate
- secrete și sisteme
- poziția fraților/surorilor -
Pastorația sistemică preventivă
Temele cursului:
- legătura familială
- ciclurile vieții familiei
- intervenții care facilitează trecerea familiei prin tranziții
- legăturile dintre fazele de dezvoltare ale familiei respectiv omiletica și liturgica -
Pastorația sistemică ca însoțire în criză
Principalele teme ale cursului:
- crize și catastrofe în sistemul familial
- atitudini familiale față de stres
- resurse și soluții -
Pastorație sistemică în caz de deces și doliu
Principalele teme ale cursului:
- pierderea unui copil
- interpretarea sistemică a doliului
- capcanele și șansele conversației pastorale cu îndoliații -
Interpretarea realițăii relaționale
Cursul prezintă cele patru dimensiuni ale realității relaționale descrise de Ivan Boszormenyi-Nagy și Barbara R. Krasner, arată interferențele dintre ele și explică, cum ne ajută aceste dimensiuni la înțelegerea și interpretarea realității umane.
-
Introducere în conceptul contextual
Temele principale ale cursului:
- drumul profesional al lui Ivan Boszormenyi-Nagy
- terapie pe baza încrederii
- loialitate -
Introducerea în antropologia relațională
Temele principale ale cursului:
- imago Dei: omul ca ființă relațională
- relaționalitatea în filozofia lui Martin Buber
- caracterul etic a relației interumane în filosofia lui Emmanuel Levinas
- caracteristicile existenței relaționale după teologia lui Karl Barth -
Omul și contextul lui
Temele centrale ale cursului:
- omul ca ființă cu necesități și posibilități
- relația umană ca primire și dare
- efectele psihice și relaționale ale primirii și dării: identitatea întărită, îndreptățirea constructivă
- omul și cosmosul -
Existența intergenerațională și transgenerațională
Subiectele principale ale cursului:
- caracterul asimetric al existenței intergeneraționale și transgeneraționale
- însemnătatea generației viitoare în pastorație
- moștenirea ca sarcină -
Etica relației intime
Temele principale ale cursului:
- luptă de putere sau dialog
- ciocniri între loialități
- rolul îndreptățirii constructive
- restabilirea încrederii -
Dezechilibru grav și durabil în primire și dare I.
Parentificația copilului
- parentificarea și influența acesteia asupra dezvoltării copilului
- copilul care trebuie să devină adult (parentificarea activă)
- copilul care trebuie să rămână copil (parentificarea pasivă) -
Dezechilibru grav și durabil în primire și dare II.
Principalele teme ale cursului:
- îndreptățirea destructivă
- "Revolving slate" -
Drumul către un echilibru nou și pastorul ca tovarăș de drum
- "multidirectional partiality"
- vorbind și tăcând în scopul menținerii și restabilirii legăturii interumane
- folosirea metodelor în pastorație
- rolul recunoașterii nedreptății și a meritului în vindecarea omului și a relațiilor
- reconciliere, exonerare și iertare
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână
- 4 ore/săptămână (Curs: 2 | Seminar: 2 | Practică: 0)
- 56 ore/semestru (Curs: 28 | Seminar: 28 | Practică: 0)
Studiu individual
- Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe: 80 ore/semestru.
- Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren: 22 ore/semestru.
- Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri: 0 ore/semestru.
- Tutoriat: 0 ore/semestru.
- Total ore de studiu individual: 102 ore/semestru.
- Timpul total estimat: 158 ore/semestru.
Examinare
Studentul dovedește prin examenul scris, că și-a însușit esențele teoriei, care stă la baza ajutorării pastorale a familiilor și a membrilor de familie, și cunoaște esența competențelor profesionale și personale aferente.