Consilierea pastorală a familiei - Abordare sistemică
Cursul familiarizează studenții cu perspectiva sistemică în consilierea spirituală. Studenții vor învăța bazele teoretice, principiile de bază și conceptele asociate. Cursul prezintă, de asemenea, importanța consilierii pastorale din perspectiva sistemică: (1) observarea omului în sistemul său relațional; (2) observarea funcționării sistemului familial; (3) explorarea resurselor din cadrul sistemului familial; (4) cunoașterea dezvoltării sistemului familial și a posibilităților preventive legate de etapele de dezvoltare.
Seminariile asociate cursului prezintă acele situații de viață și stări sufletești în care este necesar ajutorul consilierii pastorale. Studenții studiază aceste situații și stări pentru a dezvolta o atitudine pastorală adecvată.
Competențe
Competențe specifice
Competența pastorală rezultată din abordarea sistemică include următoarele elemente:- Cunoștințe: Studentul dobândește acele cunoștințe din perspectiva sistemică necesare pentru a percepe dinamica membrilor familiei și a sistemelor familiale.
- Abilități și competențe: De asemenea, dezvoltă capacitatea de a observa disfuncțiile la membrii familiei și în sistem (stabilirea diagnosticului). Totodată, dobândește o atitudine pastorală bazată pe perspectiva sistemică, care îl ajută în munca pastorală independentă.
- Atitudine și autonomie: Studentul este conștient de acele situații de viață în care poate fi necesar ajutorul pastoral. Acest lucru facilitează dezvoltarea abilităților pastorale adecvate situației, formarea unei atitudini pastorale și organizarea consilierii pastorale în cadrul congregației (prin asumarea rolului de organizator). Cunoaște caracteristicile situațiilor de viață critice și ale stărilor sufletești, ceea ce îl face capabil să ofere ajutor pastoral adecvat.
Competențe generale
- Cunoștințe și competențe: Studentul cunoaște în general principiile de funcționare (cibernetica) și dinamica sistemelor. Este capabil să recunoască legile și interacțiunile care determină funcționarea diferitelor sisteme. În plus, este capabil să descopere și să descrie interacțiunile dintre sisteme.
- Atitudine și autonomie: Studentul este capabil să recunoască acele situații de viață în care trebuie să ofere ajutor, precum și acele caracteristici care contribuie la dezvoltarea unei atitudini corecte.
Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
4 ore/săptămână | 2 | 2 | 0 | |
56 ore/semestru | 28 | 28 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 160 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 80 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 14 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 10 | |||
Tutoriat | 0 | |||
Total studiu individual | 104 |
Examinare
- Studentul învață mai întâi materialul didactic în părți (cursul de consiliere spirituală bazată pe abordarea sistemică și partea teoretică a seminarului) în timpul perioadei de studiu, apoi își demonstrează cunoștințele dobândite printr-un examen parțial.
- Examenele parțiale încurajează învățarea continuă și contribuie la o mai profundă însușire a cunoștințelor, la păstrarea lor pe termen lung și la o mai ușoară reamintire.
- În perioada examenelor, studenții demonstrează în primul rând cunoștințele despre interconexiunile dintre părțile materialului didactic.
- Acest examen îi încurajează să recunoască aceste interconexiuni și să conștientizeze unitatea materialului didactic.
- În timpul seminariilor, studentul prezintă raportul de consiliere spirituală care i-a fost atribuit, conform criteriilor stabilite.
- Rezultatul examenului cursului de consiliere spirituală bazată pe abordarea sistemică reprezintă 70% din nota finală, în timp ce sarcinile de seminar și examenul teoretic reprezintă restul de 30%.
Bibliografie
Carte
- (2005): Systhemische Seelsorge. Impulse der Familien- und Systemtherapie für die kirchliche Praxis, pp. 1-304
- (2008): Nemzedékről nemzedékre. Cluj-Napoca: Exit Kiadó, pp. 1-352
- (2022): Családpasztoráció - Hogyan segíthetnek a kazuális alkalmak a családi kapcsolatok rendezésében?. Budapesta: Kálvin Kiadó, pp. 1-312
- (2001): Kapcsolatok kiegyensúlyozásának dialógusa, pp. 1-407
- (2010): Összetartozásban. Cluj-Napoca: Exit, pp. 1-359
- (2009): A harmadik - akivel nem számoltak 3.. Teológia Praxis . Cluj-Napoca: Exit, pp. 1-231
- (2008): Nemzedékről nemzedékre. Cluj-Napoca: Exit, pp. 1-252
- (2007): Handbuch der Seelsorge. Grundlagen und Profile, pp. 1-531
- (2008): Nemzedékről nemzedékre. Cluj-Napoca: Exit Kiadó, pp. 1-352
- (2004): Négyszemközt, pp. 1-223