Exegeza Epistolei către Efeseni
Scopul acetui curs este de a cunoaşte problemele exegetice specifice care apar la analiza epistolelor din Noul Testament. În aceste epistolele găsim şi texte liturgice cu caracter imnic. Ele au un vocabular special şi o formă poetică cu diferite figuri stilistice. Conţinutul lor se poate diviza în părţi bine delimitate care ca un moment de ordo salutis pot servi şi ca texte de bază a unei predici.
Acest curs se concentrează asupra Epistolei către Efeseni (cap. 1-2). care ca o operă a şcolii pauline a continuat tradiţia teologică reprezentată de către Apostolul Paul, dar a aplicat aceasta la o nouă situaţie eclesială şi anume cu ţelul de a păstra şi a consolida unitatea creştinilor din Asia Mică. În cadrul orelor de curs se va exegeta câte o pericopă cu aplicarea metodelor de exegeză deja însuşite.
Competențe
Competențe specifice
Acest curs are ca scop ca studentul- să fie capabil să traducă textul Noului Testament cu ajutorul materialului necesar (dicţionare etc.) şi să analizeze aceste texte într-un mod aprofundat prin metodele exegetice însuşite;
- să cunoască problemele exegetice ale epistolelor din Noul Testament (texte liturgice cu caracter imnic, vocabular specific etc.);
- să cunoască izagogica Epistolei către Efeseni;
- să schiţeze structura logică a epistolei;
- să formuleze idea de bază a epistolei;
- să interpreteze relaţiile dintre propoziţii;
- să aşeze mesajul teologic al textului în contextul mai larg al Biliei.
Competențe generale
Cursul dezvoltă competenţa generală a studentului de a interpreta un text literar complex şi de a formula idea pricipală a unei pericope.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 2 | 0 | 0 | |
28 ore/semestru | 28 | 0 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 83 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 25 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 15 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 15 | |||
Tutoriat | 0 | |||
Total studiu individual | 55 |
Examinare
Studentul va pregăti analiza semantică și gramaticală a textului biblic care urmează a fi abordat in cadrul cursului. În final va avea loc un examen oral din întregul material analizat în cadrul cursurilor. Nota finală se compune din pregătirea regulară pentru cursuri (20%) și examenul final (80%).
Bibliografie
Articol în revistă
- (2001): A görög és héber nyelv szemantikájának néhány alapvető kérdésköre. In: Studia Universitatis Babeș-Bolyai. Theologia Reformata Transylvanica 56.1, pp. 24-54
Carte
- (1974): Ephesians. Introduction, Translation, and Commentary on Chapter 1-3 34.. Anchor Bible . Garden City: Doubleday & Company, pp. 464
- (1988): The Epistle to the Colossians to Philemon, and to Ephesians. The New International Commentary on the New Testament . Grand Rapids: Eerdmans, pp. 442
- (1982): Der Brief an die Epheser X.. EKK . Zürich-Köln: Benzinger-Neukirchener, pp. 363
- (2012): Az Efézusiakhoz írt levél magyarázata. Cluj-Napoca: Erdélyi Református Egyházkerület - Kolozsvári Protestáns Teológiai Intézet, pp. 264
- (1971): Der Epheserbrief 10/2.. Herders theologischer Kommentar zum Neuen Testament . Freiburg-Basel-Wien: Herder, pp. 328