Mișcarea "Noua Omiletică"
La acest seminar de Omiletică, studenții au șansa să cunoască învățăturile unor maeștrii ai predicii, în special al unora care sunt membrii mișcării Noua Omiletică.
Această școală a Omileticii a încercat să reînnoiască predica protestantă din America de Nord începând din anii '70 și până astăzi. Mișcarea Noua Omiletică a propagat reînnoirea predicii tradiționale protestante. A urgentat introducerea de metode noi în predicare, a subliniat rolul ascultătorilor în procesul de predicare, a cerut regândirea formelor predicațiilor. A insistat pentru înlocuirea formei deductive tradiționale cu forma inductivă a predicațiilor, unde punctul de pornire este experiența personală, a cerut ca stilul didactic și imperativ să fie înlocuit cu unul care delectează ascultătorii, și care evocă mai intens divinitatea, dar care și inspiră oamenii în viața lor cotidiană.
La acest curs studenții învață despre originile mișcării, despre teoria impusă, precum și aplicarea ei în practică. Vor cunoaște principalele învățături ale șase dintre reprezentanții exponențiali al mișcării: Fred Craddock, David Buttrick, Eugene Lowry, Thomas Long, David Randolph.
Scopul cursului este ca studenții să poată aplica în predicile scrise de ei aceste concepte omiletice noi.
Competențe
Competențe specifice
Pentru a asigura o învățare completă și eficientă în cadrul acestui seminar de Omiletică, competențele specifice ar fi: Cunoștințe: Istoria și Teoria: Studenții vor cunoaște originile și dezvoltarea mișcării Noua Omiletică, inclusiv contribuțiile reprezentanților săi principali (Fred Craddock, David Buttrick, Eugene Lowry, Thomas Long, Lucy Rose și David Randolph). Principii Omiletice: Vor înțelege principiile de bază ale predicii inductive și diferențele față de predica deductivă tradițională. Metode Moderne: Vor învăța despre metodele moderne de predicare și rolul ascultătorilor în procesul de predicare. Abilități: Redactare și Prezentare: Vor dezvolta abilități practice în redactarea și prezentarea predicilor care reflectă conceptele omiletice noi. Aplicare Practică: Vor aplica modelele de construcție a comunității în diferite medii comunitare și vor implementa noile metode de predicare în practică. Organizare: Vor dezvolta abilități în organizarea și conducerea diferitelor aspecte ale vieții comunitare, cum ar fi planificarea și implementarea programelor comunitare. Atitudine: Apreciere și Respect: Vor aprecia și respecta valorile și importanța modelului specific de construcție a comunitățiilor religioase, precum și contribuția acestuia la viața comunitară. Deschidere la Nou: Vor fi deschiși la noile metode și abordări de organizare a comunității și vor fi pregătiți să le integreze în propria practică. Autonomie și Responsabilitate: Aplicare Independentă: Vor aplica în mod independent cunoștințele dobândite în diferite domenii ale vieții comunitare, cum ar fi conducerea, organizarea programelor comunitare și îngrijirea spirituală. Integrare de Cunoștințe: Vor integra noi cunoștințe și metode în practica lor, demonstrând responsabilitate și inițiativă în dezvoltarea personală și profesională. Aceste competențe vor asigura că studenții nu doar învață teoria, ci și dezvoltă abilități practice și atitudini necesare pentru a deveni lideri eficienți în comunitățile lor.Competențe generale
Pentru a asigura o formare completă și echilibrată, cursuri urmărește aprofundarea următoarelor competențe generale? Cunoștințe Teoretice: Cunoașterea domeniului: Înțelegerea profundă a teoriei și practicii omileticii, inclusiv istoria și evoluția predicii. Interdisciplinaritate: Capacitatea de a integra cunoștințe din teologie, sociologie, psihologie și alte domenii relevante. Abilități Practice: Comunicare Eficientă: Dezvoltarea abilităților de comunicare verbală și scrisă, esențiale pentru redactarea și prezentarea predicilor. Gândire Critică: Capacitatea de a analiza și evalua diferite modele și metode de predicare. Organizare și Planificare: Abilități de organizare și planificare a programelor comunitare și a altor activități legate de viața comunitară. Atitudini și Valori: Empatie și Respect: Dezvoltarea unei atitudini empatice și respectuoase față de diversitatea culturală și religioasă. Deschidere la Învățare: Disponibilitatea de a învăța și de a se adapta la noi metode și abordări. Autonomie și Responsabilitate: Autonomie: Capacitatea de a lucra independent și de a lua decizii informate în contextul comunității. Responsabilitate: Asumarea responsabilității pentru propria dezvoltare personală și profesională, precum și pentru impactul asupra comunității. Abilități Interpersonale: Lucru în Echipa: Capacitatea de a colabora eficient cu alți membri ai comunității și de a contribui la obiective comune. Leadership: Dezvoltarea abilităților de leadership pentru a ghida și inspira comunitatea.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 1 | 1 | 0 | |
28 ore/semestru | 14 | 14 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 64 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 0 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 12 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 12 | |||
Tutoriat | 12 | |||
Total studiu individual | 36 |
Examinare
Studenții vor scrie o predică după metodologia învățată
Bibliografie
Carte
- (2016): The Witness of Preaching. Louisville: Westminster John Knox Press, pp. 1-363
- (2010): The renewed homiletic. Minneapolis: Fortress Press, pp. 1-18
- (2010): Preaching. Nashville: Abingdon Press, pp. 1-260
- (2001): The Homiletical Plot. The Sermon As Narrative Art Form. . Louisville: Westminster John Knox Press, pp. 1-98
- (1987): Homiletic. Moves and Structures. Philadelphia: Fortress Press, pp. 1-498
- (1998): The Renewal Of Preaching In The Twenty-First Century. . New York: Babylon, pp. 1-200
- (2019): Az új homiletika és az amerikai protestáns prédikálás megújítása. Budapesta: Kálvin Kiadó, pp. 271