Metodologia exegezei Vechiului Testament
Chiar dacă cultura europeană este determinată în mare măsură de tradiția iudeo-creștină, gândirea și limbajul Vechiului Testament, un compendiu de mai mult de 2000 de ani reprezentativ pentru această tradiție, apare de multe ori ca o voce aparte pentru cititorul modern. În acelaș țimp însă bibliocentrismul, care o caracterizează pe teologia reformatorică invocă necesitatea de a studia, de a cunoaște și de a explica Scriptura în toată adâncimea ei. Exegeza Vechiului Testament își deservește acest scop specific. În analiza unei pericope oarecare vrea să răspundă la o întrebare concretă: ce a însemnat acel text acolo unde el a fost formulat pentru prima oară?
Analiza textelor biblice se realizează prin sinteza sistematică a informațiilor textuale, gramaticale, literare, istorice și teologice. Scopul cursului de metodologie a exegezei Vechiului Testament este însușirea informațiilor și metodelor de analiză a diferitelor tipuri de texte, gene literare din Vechiul Testament. Studentul are posibilitatea de a cunoaște literatura primară și secundară a exegezei: cele mai importante manuscripte ebraice, edițiile critice cele mai importante ale bibliei ebraice, traducerile antice cele mai însemnante, importanța analizelor vocabulare, caracteristicile metodologice specifice ale comentariilor (seriilor de comentare) biblice. Cursul acordă și o atenție deosebită softverelor care îl asistă pe exeget în analiza textuală (mai cu seamă softului BibleWorks).
Competențe
Competențe specifice
Acest curs dezvoltă competența specifică a studentului- de a analiza texte din Biblia Ebraică cu ajutorul metodelor însușite;
- de a interpreta și evalua aparatul critic din Biblia Hebraica Stuttgartensia;
- de a pregăti studii teologice lexicale la cuvinte ebraice;
- de a contura structura literară a unui text;
- de a determina genul literar al unei pericope;
- de a determina ideea principală a unei pericope;
- de a utiliza comentarii biblice și de a recunoaște caracteristicile principale ale acestora;
- de a utiliza softul BibleWorks 9.
Competențe generale
Cursul contribuie la competențele generale ale studentului- de a analiza și interpreta texte complexe;
- de a lua o poziție critică față de un text oarecare, precum și față de interpretările antice sau moderne ale acestora;
- de a dezvolta cunoștința de limbi străine;
- de a utiliza softuri profesionale.
Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 1 | 1 | 0 | |
28 ore/semestru | 14 | 14 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 98 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 14 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 14 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 40 | |||
Tutoriat | 2 | |||
Total studiu individual | 70 |
Examinare
Studentul va elabora o serie de lucrări în scris în care el va prezenta competențele sale privind aplicarea metodologiei exegetice discutate în cadrul orelor. Textele, respectiv subiectele concrete care vor sta la baza lucrărilor scrise, vor fi stabilite de cadrul didactic cu o săptămână înaintea predării lucrărilor. Tema elaborată va fi încărcată în platforma GoogleClassroom. Se preconizează următoarele teme specifice, a câte 3-5 pagini fiecare:
- Instalarea softurilor Logos Academic și/sau BibleWorks: instalare versiuni ale bibliei, prezentarea funcțiunilor de bază ale softului prin capturi de ecran, etc.
- Istoria textului ebraic și critica textuală
- Analiza a terminologiei biblice cu ajutorul softurilor și a literaturii de specialitate
- Genurile literare în Vechiul Testament
- Analiza structurală a pericopelor biblice
- Evaluarea unui comentariu științific
Studentul va primi o notă pentru fiecare lucrare în parte. Nota finală reprezintă media generală a notelor individuale acordate. Condiția promovării verificării este ca studentul să primească nota minimă de 5.00 pentru fiecare sarcină realizată în parte. Sarcina individuală neîndeplinită sau neîncarcată în timp pe platformă, se consideră examen eșuat.
Bibliografie
Carte
- (1993): Exegese des Alten Testaments. Leitfaden der Methodik. Ein Arbeitsbuch für Proseminare, Seminare und Vorlesungen. Neukirchen-Vluyn: Neukirchener Verlag, pp. 209
- (2002): Oude en nieuwe lezers. Een inleiding in de methoden van uitleg van het Oude Testament. Ontwerpen 2. Kampen: Kok, pp. 320
- (1997): Reading the Old Testament. Method in Biblical Study. Philadelphia: Westminster John Knox Press, pp. 312
- (2010): A héber ószövetség szövege - A masszoréta szöveghagyományozás és annak megjelenítése a Biblia Hebraicában. Budapesta: Magyar Bibliatársulat, pp. 460
- (1992): Textual Criticism of the Hebrew Bible. Minneapolis: Fortress Press, pp. 456
- (1988): Der Text des Alten Testaments. Eine Einführung in die Biblica Hebraica. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, pp. 261
- (2003): Linguistic Analysis of Biblical Hebrew. Carlisle: Paternoster Press, pp. 207
- (1994): Old Testament Textual Criticism. A Practical Introduction. Grand Rapids: Baker Books, pp. 208
- (2001): A hermeneutika spirálisa. Részletes bevezetés a bibliamagyarázathoz. Budapesta: Keresztyén Iratterjesztő Alapítvány, pp. 520