Sociologia și antropologia religiei
Obiectivul cursului este trecerea în revistă a literaturii sociologice referitoare la fenomele religioase, în urma căreia studenţii vor face cunoştinţă cu principalele teme, noţiunile de bază, teoriile şi metodele de cercetare ale sociologiei religiilor. Cursul include şi prezentarea unor studii şi dezbaterea acestora de către studenţi.
Competențe
Competențe specifice
În urma participării la curs studenţii pot dobândi competenţe cognitive cum ar fi: utilizarea în mod adecvat a conceptelor analitice mai importante din domeniul sociologiei religiilor, respectiv aptitudinea de a identifica diferitele dimensiuni ale fenomenului religios în comunităţile religioase (cognitivă, rituală, organizatorică). Ca şi o competenţă atitudinală pe durata cursului urmărim să dezvoltăm o raportare conştientă faţă de fenomele religioase, tratând cu deosebită atenţie distincţia între convingerile religoase ale stundenţilor şi gândirea analitică, critică specifică sociologiei.Competențe generale
Studenții vor cunoaște informații referitoare la comunităţile religioase din România şi specificul acestora, despre instituţiile de cercetare, reviste şi foruri în domeniul sociologiei religiilor şi vor dobândi aptitudini necesare prezentării unei lecturi, redactarea unui articol ştiinţific (scrisul academic).Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 0 | 2 | 0 | |
28 ore/semestru | 0 | 28 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 64 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 16 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 6 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 12 | |||
Tutoriat | 2 | |||
Total studiu individual | 36 |
Examinare
Fiecare student va prezenta o lectură liber aleasă din bibliografie, această activitate având o pondere de 40% din totalul notei finale, cealaltă 60% fiind formată din examenul final sumativ.
Bibliografie
Carte
- (2002): Vallásszociológia (jegyzet), pp. 2-23
- (2008): Religion: The Social Context. Princeton: Waveland, pp. 432
- (1997): Az egyház mozgástereiről. Egyház a társadalomban sorozat 1. Budapesta: Vigilia Kiadó, pp. 359
- (2003): A vallástörténet klasszikusai. Szöveggyűjtemény portrévázlatokkal. Budapesta: Osiris, pp. 657
- (2014): Vallásnézet. A kelet-közép-európai átmenet vallástudományi értelmezése. Cluj-Napoca: Korunk Komp-Press, pp. 296-296
Articol în revistă
- (1996): A vallásszociológia új útjai. In: Replika 21-22 , pp. 163-173
- (2005): A vallás és a szupernaturális. In: Világosság 7-8, pp. 195-215
- (1998): Egy erdélyi vallásszociológiai kutatás fogadtatása ürügyén. In: Keresztény Szó 9.11, pp. 0
- (2007): Vallásszociológia a posztkommunista Romániában. In: Erdélyi Társadalom 5.1, pp. 193-204
- (2008): Vallástudomány – Hittudomány. In: Confessio 32.3, pp. 35-47
- (1998): A modern vallásosság megközelítési lehetőségei. In: Szociológiai Szemle 1, pp. 0