Etică unitariană I
În diferite situații societatea o provoacă biserica să ia decizii concrete, dar aceste decizii la rândul lor trebuie să respecte valorile și tradiția bisericii. Scopul principal al cursurilor de etică I este clarificarea conceptelor de bază ale eticii în general. Prin prezentarea actului moral, precum și a rezultatului acestuia cursul încearcă să trezească interesul față de moralitatea creștină în general și cea unitariană în mod specific. În cadrul cursului studentul va fi introdus în istoria eticii creștine și în lumea valorilor morale. O atenție deosebită este acordată valorii vieții umane, a efectelor negative, care periclitează atât viaţa individuală, cât şi cea colectivă. Cursul va aborda întrebările actuale ale bioeticii din punctul de vedere al moralității creştine. Astfel studentul va obține o imagine de ansamblu privind importanța eticii unitariene în societatea contemporană.
Competențe
Competențe specifice
Etica unitariană I este disciplina care îi permite studentului să ia decizii bine fondate teologic în diferite situații personale sau privind problemele de natură etică ale societății contemporane. Studentul va fi capabil să-și exprime într-un mod elocvent angajamentul său către valoriile religioase ale comunității bisericești căreia o aparține, precum și către valorile general umane. Studentul poate să abordeze și să reflecte asupra problemelor actuale de bioetică.Competențe generale
Prin absolvirea acestui curs studentul devine capabil să abordeze și să prezinte în mod sistematic un principiu sau o problemă. Prin acumularea și sistematizarea informațiilor din mai multe domenii și discipline în cadrul cursurilor de etică, studentul își dezvoltă o capacitate pentru sintezarea informațiilor complexe. Prin accentuarea valorilor creștine și a responsabilității sociale credința studentului va căpăta o manifestare actuală.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 2 | 0 | 0 | |
28 ore/semestru | 28 | 0 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 108 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 40 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 40 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 0 | |||
Tutoriat | 0 | |||
Total studiu individual | 80 |
Examinare
În cadrul cursurilor studentul participă activ în discuții, care abordează teme specifice eticii unitariene. Această activitate va avea o pondere de 30% din nota finală, cealaltă 70% constând în rezultatul examenului oral final din sesiunea de examene.
Bibliografie
Carte
- (2008): Unitárius erkölcstan. Cluj-Napoca: Erdélyi Unitárius Egyház, pp. 262
- (1939): Erkölcstan, unitárius nézőpontból. Cluj-Napoca: K. N., pp. 88
- (1993): Christian Ethics. A Historical Introduction. Louisville: Westminster John Knox Press, pp. 352
- (1899): A keresztény hittudomány összege az unitáriusok szerint. Cluj-Napoca: Unitárius Egyház Képviselő Tanácsa, pp. 412
- (1991): Emberré lenni, vagy birtokolni? A tulajdonnal, a személyi kibontakozással és a nemiséggel kapcsolatos keresztény felelősség. Budapesta: Szent József, pp. 195
- (1988): Újszövetségi etika. Budapesta: Kálvin Kiadó, pp. 179
- (1995): A Short History of Christian Thought. Oxford: Oxford University Press, pp. 480
- (2005): A keresztény középkor. Marosvásárhely: Mentor Kiadó, pp. 1-277
- (1915): Valóság és érték. Cluj-Napoca: K. N., pp. 100
- (1994): A Tízparancsolat. Budapesta: Iránytű, pp. 301
Articol în revistă
- (1939): A hegyi beszéd etikája. In: Keresztény Magvető 71., pp. 210-215
- (1996): A protestantizmus szerepe a magyar művelődés történetében. In: Keresztény Magvető 102., pp. 20-30
Colecție de studii
- (1998): On Moral Medicine. Theological Perstectives in Medical Ethics. Grand Rapids: Eerdmans, pp. 1022