Ermeneutică aplicată
(H)ermeneutica este știința înțelegerii și interpretării. Scopul său este de a dezvălui sensul manifestărilor umane semnificative (texte și alte semne) și de a le transmite în spațiu și timp. În cadrul acestui curs, vom examina istoria hermeneuticii, cu un accent deosebit pe contribuția sa la înțelegerea textelor biblice. Vom sublinia în mod special acele considerații teoretice (filosofice sau literare) care au marcat epoci întregi și au contribuit decisiv la înțelegerea unor noi aspecte ale interpretării. Ne așteptăm ca, la finalul cursului, studenții să înțeleagă contribuțiile hermeneutice ale diferitelor epoci istorice și gânditori, să fie capabili să evalueze critic diferitele abordări hermeneutice și să le aplice în propriul lor proces de interpretare. Vom analiza lucrările unor gânditori marcanți precum Origen, Augustin, Luther, Schleiermacher, Droysen, Bultmann, Gadamer. Scopul este ca studenții să înțeleagă că interpretarea textelor biblice nu este un proces static, ci unul în continuă schimbare, dependent de contextul istoric, cultural și social.
Competențe
Competențe specifice
Cursul urmează să dezvolte următoarele competențe specifice: Cunoștințe:- Cunoașterea istoriei și a principalelor direcții ale hermeneuticii. Cunoașterea punctelor de vedere creștine cu privire la autoritatea, inspirația și natura Sfintei Scripturi.
- Înțelegerea precisă a conceptelor de bază ale hermeneuticii (de exemplu, alegorie, tip, sens literal, imitație, divinație, prejudecată, înțelegere aplicată, autor, text, cititor, context, autoritatea Sfintei Scripturi, inspirația, natura duală a acesteia).
- Cunoașterea relațiilor dintre hermeneutica și alte discipline (de exemplu, filozofie, lingvistică, sociologie). Cunoașterea relației dintre hermeneutica în general și hermeneutica biblică.
- Capacitatea de a analiza critic textele biblice și literatura secundară.
- Capacitatea de a interpreta și evalua în mod independent diferite abordări hermeneutice biblice.
- Capacitatea de a comunica clar și concis interpretările în scris și oral.
- Capacitatea de a căuta și procesa în mod independent surse biblice și secundare.
- Deschidere către cunoașterea diferitelor perspective și interpretări.
- Gândire critică, care implică punerea la îndoială și dezvoltarea continuă a cunoștințelor existente.
- O perspectivă interdisciplinară, recunoscând legăturile dintre teologie, istorie, literatură și alte discipline.
- Toleranță și respect față de opiniile altora.
- Dorința de a învăța continuu.
- Capacitatea de a-și gestiona propriul proces de învățare.
- Capacitatea de a planifica și executa sarcini în mod independent.
- Capacitatea de a căuta și procesa în mod independent surse.
- Capacitatea de a lua decizii prin selectarea celor mai bine fundamentate interpretări.
- Capacitatea de a integra informații și cunoștințe noi în cunoștințele existente.
- Capacitatea de a desfășura cercetări independente.
Competențe generale
Studentul are abilități de identificare a paradigmelor interpretative a căror aplicare face posibilă actualizarea mesajului Sfântei Scripturi, este capabil să interpreteze textul biblic și teologic într-o anumită situație hermeneutică, și dispune de aptitudini dialogic irenice. Studentul este capabil să demonstreze capacitatea de conexare a cunoștințelor dobândite cu ansamblul disciplinelor studiate, precum și cu activitatea sa profesională pe care o urmează să desfășoare.Structura cursului
Distribuția fondului de timp
Număr de ore pe săptămână | Curs | Seminar | Practică | |
---|---|---|---|---|
2 ore/săptămână | 0 | 2 | 0 | |
28 ore/semestru | 0 | 28 | 0 |
Studiu individual | Ore/sem | |||
---|---|---|---|---|
Timpul total estimat | 121 | |||
Studiul după manual, suport de curs, bibliografie și notițe | 40 | |||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate și pe teren | 30 | |||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii și eseuri | 20 | |||
Tutoriat | 3 | |||
Total studiu individual | 93 |
Examinare
Studentul studiază pentru fiecare curs fragmentul desemnat și literatura aferentă. În prima parte a cursului materialul studiat va fi sistematizat, procesat într-o manieră interactivă, care va oferi posibilitatea de a pune în practică informațiile învățate. Participarea activă, relevantă și constructivă din timpul cursurilor va reprezenta o parte din nota finală. Cursantul își va demonstra cunoștințele și abilitățile dobândite în cadrul unui examen scris.
Bibliografie
Carte
- (2004): A Short Introduction to Hermeneutics. Louisville: Westminster John Knox Press, pp. 148
- (2002): Bevezetés a filozófiai hermeneutikába. Budapesta: Osiris Kiadó, pp. 265
- (1996): Bibliai hermeneutika. Sárospatak: Sárospataki Református Kollégium Teológiai Akadámiája, pp. 149